Innan du flyttar in
Grattis till din nya lägenhet! Här hittar du information som du kan behöva under den första tiden i ditt nya hem. Hoppas du blir riktigt nöjd hos oss och kommer trivas under många år framöver. Vår bomapp hittar du här
Ansök om adressändring
När du flyttar in ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag, men vill du ha eftersändning av annan post får du beställa det hos Adressändring mot en avgift.
I den lägenheten du bor i ska du också vara folkbokförd. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta lägenhetsnumret i husets entré, på din ytterdörr, på ditt postfack och i ditt kontrakt.
Du som är inneboende eller hyr lägenhet i andra hand ska inte ange c/o i din flyttanmälan. Du ska se till att ditt namn finns på dörren och på postboxen i entrén om det finns en sådan.
Hemförsäkring
Glöm inte att kontrollera så du har en giltig hemförsäkring! Om du drabbas av brand i din bostad eller i fastigheten är det din egen hemförsäkring som täcker skador på egendom, möbler och andra personliga ägodelar. Hemförsäkringen har även en ansvarsdel som täcker kostnader för om du eller någon i ditt hushåll skulle orsaka en brand genom slarv eller vårdslöshet.
Ladda ner vår boendeapp
I vår boendeapp kan du enkelt göra en serviceanmälan, boka tvättstuga och få information om vad som händer i ditt område. Du kan ladda ner appen två veckor innan inflyttningsdagen. Så här laddar du ner Boendeappen
På inflyttningsdagen
Du har tillgång till din nya lägenhet från och med den första vardagen i månaden efter klockan 12.00. Infaller den första dagen i månaden på en helgdag, lördag eller söndag, har du tillgång till din lägenhet från och med den första helgfria vardagen. Nycklarna hämtar du på ditt lokala områdeskontor mellan klockan 12.00 och 13.00 på inflyttningsdagen. Är du osäker på var ditt områdeskontor ligger, kan du ringa vår kundservice på 031 731 67 00.
Behöver du låna en bomnyckel är du välkommen att hämta den på ditt lokala områdeskontor.
Vi besiktigar alla lägenheter innan avflyttande hyresgäst lämnar lägenheten. Om du trots detta hittar fel i lägenheten som behöver åtgärdas gör du en serviceanmälan via HemmaHos eller till kundservice.