Huset på Kustgatan är en av våra främsta satsningar på innovation inom hållbar förvaltning och minskad klimatpåverkan med hjälp av digitala lösningar, smart kommunikation och nya tjänster till våra hyresgäster.
Enklare och tryggare vardag
Målet med digitaliseringsarbetet på Kustgatan är att testa nya digitala tjänster och leverantörer med förhoppning att nå de identifierade effektmålen som är baserade på områdets och hyresgästernas behov.
• Öka hyresgästernas upplevda trygghet
• Förenkla hyresgästernas boendevardag
• Minska hyresgästernas klimatpåverkan
• Tydliggöra digitaliseringens potentiella värde och nytta för Familjebostäder
• Öka effektiviteten i förvaltningen
Genom att använda Kustgatan som en testarena ska detta ge lärdomar och erfarenheter för att skapa en tydligare riktning inom digitalisering.
Det här testar vi på Kustgatan
För att uppnå ett digitalt, hållbart och smart hus undersöker vi nya digitala lösningar, tjänster och leverantörer:
- Digitala lås och passersystem, in till byggnaden och till respektive lägenhet.
- Digital anslagstavla i trapphuset som visar bl a hyresgästinformation, kontaktuppgifter, avgångar i lokaltrafiken och nyhetsflöde.
- Leveransboxar för paket, obundna till specifika transportföretag.
- Kyl- och frysboxar för leverans av matvaror.
- Digitalt bokningssystem och tavla för bokning av bl a tvättstuga och cykelpool.
- AI-baserad plattform med mikrofoner för ljudövervakning och larm vid exempelvis glaskross, explosioner eller klotter.
- Värmeåtervinning av spillvatten med MM-växlare.
- Teknik för minskad vattenanvändning och reducering av mikroplaster i tvättstugan.
- Digital tvilling över fastigheten med förvaltnings- verktyg, digitala ritningar och datasamordning.
- Ljusreaktion vid längre uppehåll i miljörummet.